Výběr areálu
Hlavní obsah stránky

Tipy na výlety

Chatky a kemp Ostružno se nachází uprostřed lesů v nádherné zeleni. Zdejší lesy jsou v létě a na podzim plné hub, jsou tedy jako stvořené pro milovníky houbaření. Pokud zrovna nejste příznivci sběru hub, můžete se vydat na cyklovýlet do blízkého i vzdálenější­ho okolí.

V blízkosti areálu vedou vyznačené cyklistické stezky, které Vás dovedou na nejkrásnější místa Českého ráje. Pokud dáváte přednost turistice, doporučujeme navštívit blízké Prachovské skály, nebo pískovcovou skalní plošinu s čedičovým vrchem Mužský, známé Drábské světničky a romantické skalní hrádky u Mnichova Hradiště.

Nesmíme opomenout hrad Trosky, jehož dominantou jsou dvě věže s vyhlídkami (Baba a Panna), ze kterých je nádherný výhled do širokého okolí. Také návštěva Jičína, města pohádek, potěší děti i dospělé.

Prachovské skály (4 km)

Jsou přírodní rezervací s unikátním ekosystémem. Nacházejí se cca 4 km od Ostružna. Jsou vhodné k procházkám i pro rodiny s menšími dětmi. Návštěvníci si mohou vybrat ze dvou vyhlídkových okruhů – Malého (cca 1,5 km) a Velkého (cca 5 km).

Malý okruh začíná u turistické chaty, stoupá myší dírou na vyhlídku Českého ráje a končí průchodem císařskou chodbou a myší dírou zpět k turistické chatě. Velký okruh seznámí návštěvníky s velkým množstvím zajímavých míst v Prachovských skalách a je jednou z nejatraktiv­nějších a nejzajímavějších cest skalními masívy.

Český ráj (20 km)

Je chráněnou krajinnou oblastí tvořenou převážně kvádrovými pískovci a skalními útvary. Symbolem kraje jsou Trosky se zříceninou hradu. Mezi další zajímavosti Českého ráje patří např. Bozkovské dolomitové jeskyně, skalní město Hruboskalsko, skalní město Klokočské skály, skalní bludiště u Malé Skály, Drábské světničky, Prachovna atd.

Jičín (8 km)

Je vzdálen přibližně 8 km od Ostružna. K prohlídce návštěvníkům doporučujeme Valdštejnovo náměstí, Valdštejnský zámek, Valdickou bránu, Rumcajsovu ševcovnu, hrad Kost, zámek Staré Hrady atd.

V Jičíně můžete navštívit nově otevřené aquacentrum, kde je návštěvníkům k dispozici plavecký, dětský a skokanský bazén, dětské brouzdaliště, divoká řeka i tobogán. Můžete také využít sauny či parní komoru.

Trosky (20 km)

Zřícenina hradu Trosky se nachází 9 km jihovýchodně od Turnova v malebné krajině Českého ráje. Skalní masiv je tvořen dvěma skalisky, které se podle pověsti nazývají Panna a Baba. V roce 2000 byla dokončena stavba přístupového schodiště na Babu. Díky tomu je návštěvníkům umožněn nádherný a nezapomenutelný pohled do okolí. Za příznivého počasí je vidět hrad Kost, zámeček Humprecht, město Jičín i Krkonoše.

Zámek Dětenice (21 km)

Nově zrekonstruovaný pozdně barokní zámek je otevřený veřejnosti každý den kromě pondělí. Návštěvníci zde uvidí netradiční květinovou výzdobu, ojedinělou sbírku zbraní Maltézských rytířů a sbírku loveckých trofejí. Doporučujeme návštěvu středověké krčmy, ve které můžete ochutnat Dětenické černé i světlé pivo a posilnit se středověkými specialitami připravenými přímo na otevřeném ohni.

Čeká vás šokující středověké prostředí a poněkud drsná staročeská mluva. Jí se rukama, obslouží vás personál v dobových kostýmech, pobaví vás tanečnice na stolech, šermíři, žebráci. Navštívit můžete i zámecký pivovar a zámecký park.

Šťastná země (25 km)

Přírodní zábavní dětský areál, který se nachází v Radvánovicích u Turnova v krásném prostředí Českého ráje. Unikátní a v České republice jediný přírodní dětský park nabízí od konce dubna do konce září možnost netradičního využití volného času včetně konání velkolepých kulturních akcí pro celou rodinu. Děti i dospělí si zde mohou užít dřevěné houpačky, prolézačky, lanovky, jedinečné vzduchové trampolíny, ZOO domácích zvířat, sezonní bludiště v kukuřici, naleziště českých granátků a spoustu dalších atrakcí pro malé a velké.

Doporučujeme vyzkoušet tyto cyklostezky:

Za romantikou do Českého ráje – z Jičína do Sobotky, na hrad Kost a Trosky (59,1 km)

Velice atraktivní okruh začíná v Jičíně na křižovatce Na Letné zelenou cyklotrasou č. 4079, která vede přes bývalou Mariánskou zahradu obcí Březina do Ostružna (zde máte možnost zahlédnout krásný kostel) a pokračuje k prameni U Svaté Trojice. Následuje náročnější úsek po lesní cestě. Na křižovatce u Příchvoje vám jistě neunikne nejkrásnější výhled na Český ráj od jihu. Zelená cyklotrasa vede přes Samžinu (kde je k vidění dřevěná zvonice) do Staňkovy Lhoty a Sobotky (známé pro svůj kostel, zámek Humprecht, Šolcův statek a skutečnost, že je Sobotka rodištěm Fráni Šrámka), dále pokračuje do Oseka (zde je k vidění dřevěná zvonice), poté starou asfaltkou mezi poli na silnici u Vesce (ve kterém na vás dýchne krása a atmosféra lidové architektury). Po silnici k torzu Semtínské lípy, odkud lze po modré a zelené cyklotrase dojet na Kost (jeden z nejzachovalejších gotických hradů v Čechách). Na náš okruh se musíte vrátit k Semtínské lípě, odkud budete pokračovat po modré cyklotrase v souběhu s hlavní cyklotrasou č. 14. Přes Pleskoty sjedete do nádherného údolí k říčce Žehrovce. Za mostem odbočíte vpravo, stále po modré dojedete k Věžickému rybníku a do Troskovic. Na Trosky (zříceniny hradu, dominanta Českého ráje) se dostanete z křižovatky v Troskovicích po bílé cyklotrase. Náš okruh pokračuje přes Troskovice po červené cyklotrase, ale za obcí odbočí vpravo na modrou cyklotrasu, která vás povede po “asfaltce“ k Dolskému rybníku. Po modré pokračujte polní cestou na silnici, kde se u Podhůry dáte po modré, bílé a cyklotrase č. 14 vpravo a dojedete do Mladějova (který je známý pro svůj zámek, kostel, zvonici, a hrob Ing. Gestnera). Až do Jičína můžete sledovat hlavní silniční cyklotrasu č. 14. Pojedete přes Zámostí a Blata pod Pařezem (kde se nachází skalní hrádek), přes Pařezskou Lhotu kolem Prachovských skal. Pro tento úsek lze také využít modrou cyklotrasu. Do Jičína se vrátíte sjezdem po cyklotrase č. 14 přes Prachov a Holín.

Za krásnými výhledy na Tábor (43,2 km)

Okruh začnete v Jičíně jízdou po cyklostezce lipovou alejí. Projedete kolem Libosadu s Valdštejnskou lodžií pod Zebínem. Na okraji Valdic odbočíte za železničním přejezdem vpravo a po silnici dojedete do Studeňan (kde jsou k vidění střípky lidové architektury na některých budovách). Na křižovatce za obcí odbočíte vlevo do Radimi. U kostela odbočíte vlevo a obec opustíte rovně směrem na Lháň. Za osadou u drůbežárny odbočíte vpravo a po silnici vystoupáte do Újezdce pod Bradlec (zřícenina hradu). Po silnici dojedete k hostinci Klepanda, kde se dáte vlevo a po červené cyklotrase pojedete přes Žďár do Ploužnice. Po krátkém úseku po silnici 2. třídy odbočíte za železničním přejezdem společně s červenou cyklotrasou vlevo a po místní komunikaci přes Chlum vyjedete na vrch Tábor (známý pro křížovou cestu a poutní kostel). Z Tábora budete sledovat červenou přes Košov a Morcínov (kde se vám naskytne nádherný výhled do krajiny). Na křižovatce polních cest nad Dráčovem opustíte červeně značenou cyklotrasu a pojedete rovně dolů po červené pěší trase. V Dráčově se dáte vpravo po silnici dolů. Pozor! Asi po 1 km v lese odbočíte prudce vlevo na zpevněnou lesní komunikaci. Po ní protnete žlutou pěší a dojedete na silnici k viaduktu v Cidlině. Odbočíte vpravo a na další křižovatce se dáte vlevo. Projedete Doubravicí a u lomu odbočíte vpravo. Po silnici dojedete do Železnice (kde lze spatřit empírové domy, kostel a muzeum). Společně s pěší zelenou projedete kolem kostela a u nádraží pojedete přes železniční trať kolem pily po polní cestě do Dílců (pomníky z bitvy 1866). Stále po zelené pěší silničkou dojedete na hlavní silnici, kterou opatrně překonáte a budete stoupat po silničce na okraj obce Rybníček. Odbočíte vlevo po modré pěší značce a bílé cyklotrase, kterou budete sledovat až na okraj Holína. Zde narazíte na cyklotrasu č. 14 a po ní dojedete zpět do Jičína.